Monday, December 14, 2009

SELAMAT TAHUN BARU 1431H

Tidak lama lagi, kita akan menyambut tahun baru, satu sambutan yang tidak kurang juga hebatnya. Seperti biasa, hampir semua masjid dan surau akan mengadakan ceramah-ceramah khas berkaitan dengan sambutan Awwal Muharram ini. Kadang-kadang kita jadi serba-salah dibuatnya..kat Masjid Sikamat, ada ceramah Ust Farid Ravi, di surau pula ada ceramah Dr. Ann Wan Seng..tapi mujurlah di Pusat Dakwah diadakan ceramahnya pada waktu pagi..

1 Muharram adalah detik permulaan kalendar Islam yang diasaskan oleh Saidina Umar Al-Khattab RA. Selain dipanggil dengan nama sambutan Awal Muharram, ada juga yang menggelarnya dengan sambutan Ma'al Hijrah (Lit : Bersama Perpindahan). Sepatutnya kita, orang Islam, menggunakan kalender kita yang tersendiri..tapi apa kan daya..pengaruh Barat dan Kristian masih kuat menyelubungi diri kita..dah merdeka separuh abad pun, masih tak dapat isytiharkan Jumaat sebagai cuti mingguan..

Sempena ketibaan 1 Muharram ini juga, saya ingin mengambil kesempatan untuk memohon berbanyak ampun maaf daripada tuan-tuan terutama penduduk di BWP kerana khidmat saya sebagai Imam 1 di Surau Al-Hidayah akan berakhir pada tarikh tersebut. Saya memohon meletak jawatan kerana ingin menjalani rutin kehidupan harian saya, iaitu bebas mengejar dan mencari majlis-majlis ilmu dan berjemaah di rata-rata masjid atau surau yang terdapat di sekeliling kita ini. Melalui cara beginilah, saya dapat berkenal-kenalan dengan para ustaz, imam-imam besar, rakan-rakan jemaah dari surau/masjid lain dan sebagainya lagi.

Saya tetap akan menjaga hubungan saya dengan surau..tidaklah bermaksud dengan meletak jawatan, saya akan meminggirkan surau kita dari kehidupan saya. Surau kita adalah jiran terdekat saya..insya'Allah, saya akan pelihara hak-hak jiran saya ini.

Ada orang kata saya ni penakut, tak tahan dengan kata-kata atau tulisan dari para pengunjung blog. Sebenarnya tidak..tiada kaitan dengan sebarang tekanan daripada sesiapa pun. Bagi saya, sebelum ini pun, saya kerap berhadapan dengan situasi yang lebih genting dan kritikal berbanding sekarang.

Saya juga ingin rakamkan ribuan terima kasih kepada saudara Orang Minyak (OM) kerana anda telah banyak memberi pengalaman baru kepada saya. Saya harap ilmu dan kebolehan yang ALlah anugerahkan kepada saudara tidak disia-siakan. Lagi baik, sekiranya saudara gunakan anugerah tersebut untuk berkongsi dengan saya dan rakan-rakan jemaah yang lain.

Akhir kata, mulai 1 Muharram ini, sebarang perkara berkaitan pengurusan surau TIADA lagi berkaitan dengan saya. Segalanya akan saya serahkan semula kepada Pengerusi dan AJK Surau yang lain.

Sekian, terima kasih dan Selamat Menyambut Tahun Baru !

No comments:

Post a Comment