Thursday, December 17, 2009

PERSATUAN PENDUDUK BWP : APA STATUSNYA ?

Dua minggu yang lalu, kedengaran desas-desus mengatakan akan diadakan satu mesyuarat atau perjumpaan bagi membincangkan usaha mengaktifkan semula Persatuan Penduduk Bandar Warisan Puteri (PPBWP) yang kini sedang berhadapan dengan proses pembubaran oleh ROS.

Pada 09 Dis 2009 (Rabu), saya ke ROS yang terletak di tingkat 6, Bangunan Yayasan N. Sembilan, bertemu dengan salah seorang pegawai ROS. Saya mohon penjelasan beliau mengenai status PPBWP.

Maklumat yang saya terima :

1) PPBWP mula didaftarkan penubuhannya pada 2004. Mesyuarat Agung pertama pada 2005, OK. Ada minit mesyuarat, penyata akaun dan sebagainya. Malangnya pada 2006, 2007, 2008 sehinggalah pada 2009 yang tinggal bakinya beberapa hari lagi ini, semua dokumen yang sepatutnya diserahkan salinannya kepada ROS tidak sampai ke pejabat tersebut.

2) ROS telah berkali-kali menghantar surat peringatan-mohon dihantarkan salinan beberapa dokumen yang diperlukan, tetapi tiada tindakan daripada persatuan. Akhirnya pada awal Mac 2009, ROS telah mengeluarkan 'Surat Kuning' (pernah ditampal di papan kenyataan surau) kpd persatuan. Surat Kuning adalah amaran terakhir -sebelum dikeluarkan Surat Merah pula. Surat ROS NS kepada ibu pejabatnya di Putrajaya bertarikh 10 Sept 2009 -mengesyorkan agar PPBWP dibubarkan juga telah pun dihantar.

3) Ini bererti, dalam masa terdekat ini, Surat Merah pula akan menyusul -mungkin pada awal 2010. Surat Merah adalah surat pengesahan pembubaran sesebuah persatuan, tetapi persatuan boleh lagi membuat rayuan sekiranya tidak mahu ia dibubarkan buat selama-lamanya. Caranya, beli Borang Rayuan (RM50 senaskah) dan persatuan boleh merayu dalam masa sebulan selepas tarikh Surat Merah dikeluarkan. Jika tempoh sebulan berlalu tanpa ada apa-apa tindakan dari persatuan, maka PPBWP bakal menjadi sejarah dimana kuburnya tentu akan diludah oleh anak-anak BWP yang bakal menggantikan generasi kita hari ini...

Apa tidaknya? Kita hari ini tidak berusaha nak hidupkan persatuan..akhirnya persatuan pun lenyap sebegitu sahaja. Taman-taman sekitar kita yang ada persatuan penduduknya, saban tahun menikmati kemudahan dan bantuan yang disalurkan sama ada oleh agensi kerajaan atau pun swasta. Kita pula? Maka tidak mungkinkah pada suatu masa kelak, anak-anak kecil hari ini akan meyumpah-seranah dan mengutuk kita di atas kecuaian kita membiarkan BWP kehilangan persatuannya?

Tulisan ini sekadar ingin memberikan peringatan dan kesedaran kepada semua. Ada yang bermulut celupar menuduh saya gilakan kuasa, nak jadi pengerusi persatuan pulak. Katalah apa tuan-tuan nak kata, selagi mulut tidak dipenuhi tanah, selagi itulah dia boleh berkata-kata.

Jadi, kepada sesiapa atau mana-mana kumpulan yang cuba nak pulihkan semula PPBWP, saya sentiasa mengalu-alukannya..bahkan saya sanggup memberi apa jua bentuk bantuan sekiranya diperlukan.

Tindakan segera mesti diambil..jangan dah terhantuk baru tergadah..!!

No comments:

Post a Comment