Thursday, December 31, 2009

ALAHAI BILIS..KESIAAN BETUL LA ENGKAU !

Kenyataan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dalam akhbar hari ini, bahawa tiada pegawai atasan tentera terlibat dalam kes kehilangan dua enjin jet tempur F-5E milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) amatlah tidak masuk akal sama sekali.

Bagi saya (dan ramai pembaca lain), kenyataan itu tidak munasabah kerana pegawai pangkat rendah tidak akan mampu melarikan enjin seperti itu tanpa bantuan pihak atasan. Ahmad Zahid mungkin cuba menjaga maruah dan kewibawaan pihak tentera, tetapi caranya tidak kena pada tempatnya. Walaupun kes ini cuba dirahsiakan kepada umum, akhirnya ia akan terbongkar jua. Persoalannya apakah benar hanya pegawai lain-lain pangkat yang terlibat dengan kes itu atau ada dalang di sebaliknya?

Sikap Ahmad Zahid yang cuba meletakkan kesalahan kepada pegawai rendah, seolah-olah cuba menyembunyikan kesalahan pegawai atasan. Rakyat sangat berharap agar tidak ada tindakan untuk ‘melindungi jerung dan membiarkan bilis menjadi mangsa’.

Kenyataan Ahmad Zahid dan KPN itu tidak munasabah langsung kerana jika tiada pegawai tertinggi yang terlibat, kes itu tidak akan berlaku kerana pegawai bawahan hanya mengikut arahan pegawai atasan..

Inilah satu lagi bukti penyelewengan harta rakyat..wang cukai kita (rakyat) yang berjumlah ratusan juta ringgit hilang seperti itu sahaja. Bayangkan kalau enjin jet yang sebegitu besar pun boleh hilang, takkanlah nak hilangkan seorang manusia bernama Altantuya atau Balasubramaniam satu masalah besar?

No comments:

Post a Comment