Friday, November 20, 2009

SYUKRAN WA HAMDAN LILLAH..

Saya terkaku seketika..mulut tak terkata.."Betulkah berita yang abang dengar ni?" saya bertanya untuk dapatkan kepastian. Manalah tahu kot-kot ianya satu gurauan atau lawak bodoh.. sebab sebelum ini pun, saya kerap juga buat lawak bodoh macam tu..

"Betul, bang..beriya benar Along menangis apabila cikgu sebutkan nama dia sebelum dijemput naik ke pentas!", terang isteri saya dengan nada untuk meyakinkan..

"Alhamdulillah.."bisik hati kecil saya lalu berderaianlah air mata berguguran mengalir di pipi. Saya letakkan gagang telefon di pejabat sekolah lalu bergegas keluar menuju ke bilik guru.

Sebaik duduk dan mengemaskan meja yang sedikit tak tersusun, saya termenung seketika..bukan tak gembira.. Iye lah, bapa mana yang tak gembira apabila anaknya berjaya memperolehi keputusan 5A dalam UPSR..?

Saya bersyukur sangat..tapi dalam keadaan yang sedikit sedih dan kesal. Terus-terang saya akui bahawa Along (anak perempuan sulong saya - Nama sebenar : Nurul Aishah)tak pernah pun saya hantarkan ke mana-mana pusat tusyen..sejak dari awal bangku persekolahannya sehinggalah dia menduduki UPSR pada bulan September yang lalu.

Keduanya, sebagai seorang bapa yang sibuk (kadang-kadang sengaja buat-buat sibuk), saya amat jarang berada di sebelahnya, menemani atau memantau pelajarannya..saya lebih suka jika anak saya berusaha sendirian tanpa mengharapkan bantuan sesiapa atau bergantung dengan ibu bapanya..cuma sekali-sekala tu, saya tegur dan nasihatkan Along supaya beringat dengan tarikh peperiksaan yang semakin hampir.

Along hanya dapat 3A sahaja di dalam trial UPSR..Saya tak pernah marah pada Along, bahkan saya ucapkan tahniah dan beri sedikit kata-kata rangsangan supaya berusaha lagi untuk peperiksaan sebenarnya.

Kini, saya boleh berbangga lah sedikit di atas kejayaan Along..bukan berbangga kepada saya, kerana saya tidak ada apa-apa sumbangan pun..tetapi saya berbangga kerana Along dapat membuktikan bahawa pelajaran yang diterima di sekolahnya seharian (pagi ke petang) sudah pun memadai untuk berjaya. Tusyen, bagi saya adalah untuk ibu bapa yang kurang yakin dengan kebolehan anaknya sendiri..

Tahniah, Along..teruskan perjuanganmu mewarisi kebanggaan maruah keluarga kita. Abah berbangga dan umi pun tumpang gembira !

Pastikan kejayaan Along bukan di dalam akdemik dan kerjaya semata-mata, bahkan paling utama, paling penting, ialah kejayaan Along meneruskan kehidupan ini sebagai muslimah mukminah yang solehah..

Syukran wa hamdan laka, ya ALlah !

No comments:

Post a Comment