Wednesday, November 18, 2009

Ada riwayat menyebut, bahawa di zaman Nabi Isa a.s semasa hayatnya pernah berjalan di sisi sebuah kubur. Nabi Isa a.s pun menghentakkan kakinya di tepi kubur seraya menyeru ahli kubur itu agar bangkit. Dengan izin Allah Taala apabila penghuni kubur itu mendengar seruan Nabi Isa a..s maka bangunlah dia dari kuburnya.

Maka berlakulah soal jawab antara penghuni kubur dengan Nabi Isa a.s. Tanya penghuni kubur, “Wahai Ruhullah, apakah tujuan engkau memanggil aku ? Tahukah engkau ketika engkau memanggil namaku, aku sedang disoal siasat oleh malaikat sejak tujuh puluh tahun dahulu.

Tiba-tiba engkau memanggil namaku, meyebabkan malaikat (yang menyoal siasat aku) memerintahkan supaya aku menyahut seruanmu wahai Nabi Allah ”. Berkata Nabi Isa a.s kepada penghuni kubur itu, “Ya fulan, aku tahu engkau banyak dosa, tetapi aku tidak tahu apakah kesalahan yang engkau lakukan menyebabkan engkau menanggung dosa sebanyak itu ? ”.

Maka menjawablah penghuni kubur itu, “Wahai Nabi Allah, aku tidak mempunyai pekerjaan selain daripada mengambil upah memikul kayu api untuk dijual, aku makan dari hasil upah itu selebihnya aku sedekahkan kepada orang lain ”.

Mendengar jawapan ahlu kubur itu, maka timbullah perasaan hairan di hati Nabi Isa a.s. Bertanya Nabi Isa a.s, “ Wahai penghuni kubur, aku merasa hairan, bukankah bekerja mengambil upah memikul kayu api itu adalah pekerjaan yang halal, kamu bukan sahaja memakan rezeki yang halal malah turut memberi sedekah pula dengan rezeki yang halal, tetapi bagaimanakah kamu boleh di soal siasat sehingga tujuh puluh tahun ? ”

Berkata ahli kubur itu kepada Nabi Isa a.s, “ Wahai Rasulullah, sesungguhnya Tuhan amat murka kepadaku, pada satu hari semasa aku mengambil upah memikul kayu api, aku telah mengambil secebis dari kayu itu untuk mencungkil gigiku. Perbuatan itu menyebabkan aku dimurkai Tuhan kerana aku telah mengambil harta orang tanpa izinnya. Itulah yang menyebabkan Tuhan sangat murka di atas perbuatanku yang tidak amanah itu .”

Pengajaran daripada kisah ini ialah supaya kita berhati-hati dalam usaha mencari rezeki yang halal. Orang mukmin perlu ingat bahawa daging yang tumbuh dari rezeki yang haram, neraka adalah lebih layak baginya”.

Susah macam manapun seseorang itu untuk mencari nafkah, jangan sampai tergamak memperolehinya dengan cara yang haram. Malah kesusahan mencari rezeki yang halal itu merupakan kafarah daripada Allah SWt untuk menghapuskan dosa seseorang mukmin.

Daripada Abi Salmah bin Abi Hurairah r.a berkata , bahawa Rasulullah saw bersabda, “ Diantara begitu banyak dosa, ada sejenis dosa yang tidak dapat dikaffarah dengan solat, puasa, haji dan umrah. Seorang sahabat bertanya Rasulullah, apakah amalan yang dapat mengkifarahkannya ya Rasulullah ? Nabi bersabda : Dosa itu dapat dihapus oleh kesusahan dalam mencari nafkah hidup ”.

Seseorang yang pernah mengambil harta orang lain dengan jalan mencuri, dan barang itu telah pun musnah, hukumnya wajiblah dia menilai berapakah harga barang itu mengikut nilai semasa, kemudian pulangkan harganya kepada tuan punya barang, jika mereka masih hidup dan boleh dikesani, tetapi jika mereka sudah tiada atau tidak dapat dikesani lagi, maka serahkan sahaja kepada baitulmal atau badan-badan kebajikan awam untuk dibelanjakan pada urusan awam.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment