Monday, November 23, 2009

AJK SURAU..BUKTIKANLAH PENGORBANAN ANDA..

Insya'ALlah, 2 kali Jumaat lagi, bertemulah kita dengan Raya Haji pula..satu lagi hari kebesaran yang dianugerahkan kepada ummat Islam sebagai manifestasi kepada pengorbanan Nabi ALlah Ibrahim AS yang diperintahkan menyembelih anakanda kesayangannya sendiri, Nabi Ismail AS.

ALlah SWT memerintahkan ummatnya yang berkemampuan supaya berkorban-bukan sahaja pengorbanan dari segi harta benda, tenaga dan masa, bahkan kalau perlu, termasuklah nyawa sendiri.

Untuk makluman jemaah, tahun ini, surau kita sekali lagi berjaya menarik jumlah penyertaan korban sehingga sebanyak 7 ekor. Alhamdulillah..terima kasih banyak-banyak kepada yang menyertai korban tahun ini. Semoga pengorbanan tuan-tuan terangkat hingga ke arasy ALlah SWT.

Berbicara pasal pengorbanan, terus-terang di sini, saya ingin meluahkan rasa tidak puas hati terhadap sebahagian orang-orang yang diberikan amanah mengurus dan memakmurkan surau kita..atau lebih dikenali dengan panggilan AJK, termasuklah pucuk pimpinan yang ala-ala biskut choc-fudge (now you see it, now you don't !)

Sepertimana kita semua maklum, bahawa Raya Haji pada tahun ini disambut dalam musim cuti sekolah, iaitu minggu pertama cuti persekolahan. Memandangkan di kalangan AJK, ramai yang bergelar guru (termasuklah isteri masing-masing), maka cuti-cuti seumpama ini amatlah dinanti-nantikan. Hasrat untuk balik kampung berkobar-kobar sejak sebelum mula cuti sekolah lagi..Masing-masing dah berkira untuk merancang nak pulang ke kampung.

Mungkin terlepas pandang atau saja-saja nak escape dari tanggungjawab, maka keluarlah ayat-ayat menyakitkan hati : "Mintak maaf..Raya Haji ni, saya balik kampung !", "Saya tak dapat bersama tuan-tuan para jemaah, kerana dah lama kami rancang nak balik kampung!" atau "Raya Haji nanti, saya terpaksa terima jemputan jadi imam di masjid kat kampung saya"..

Sikap suka melarikan diri dari tanggungjawab, sebenarnya..inilah yang meyebabkan sebahagian jemaah sakit hati, kecewa, geram dan marah-marah..Ada tanggungjawab tapi tak dilaksanakan..ada amanah yang diberikan tetapi tak mahu dipikul bersama..macam inikah rupa sebenar seorang yang bergelar Orang Kuat Surau atau AJK?

Jika semua AJK termasuk penasihat dan pengerusi berpakat lepas tangan macam ini, maka kepada siapa nak kita hulurkan tanggungjawab dan amanah jemaah ini? Masing-masing tak mahu melibatkan diri dalam pengurusan ibadah korban dengan alasan balik kampung atau ada urusan lain. Dah lah tanggungjawab harian atau mingguan pun tak terlaksana, takkanlah tanggungjawab setahun sekali pun nak diabaikan macam tu jugak?

Ini yang saya kerap katakan : "Kalau dah tak mampu laksanakan tanggungjawab, letak jawatan tu dan beri kepada orang lain yang lebih bertanggungjawab. Ramai lagi..dan masing-masing akan buktikan ! Ini tidak..dok asyik berbangga dengan jawatan, tetapi kerja atau pelaksanaan tak nampak pun!

Lebih menyedihkan lagi apabila di kalangan AJK atau pegawai surau sendiri yang hanya sekali-sekala sahaja menunjukkan mukanya di surau. Nasib baik ada meeting, kalau tidak, memang sah tak akan nampak muka-muka tu..

Tuan-tuan AJK Surau,

Apa lah ruginya kalau tangguh sekejap hasrat nak balik kampung tu..Cuti sekolah ni cuma 20 hari sahaja ke? Tunaikanlah kewajipan anda dahulu, tunjukkanlah keprihatinan anda kepada jemaah surau terutama kepada peserta-peserta korban pada tahun ini. Mereka berkorban kerana ALlah dengan hati yang gembira..tetapi kita pula dengan bodoh sombongnya sibuk nak balik kampung !!

Katakanlah saya pun ambil tindakan bodoh macam tuan-tuan, agaknya ada tak siapa-siapa lagi yang akan bertanggungjawab menguruskan solat Raya Haji dan korban? Jangan fikir saya tak ada alasan, bahkan alasan saya lebih banyak dari tuan-tuan untuk saya nak pulang ke kampung. Tetapi apabila memikirkan tanggungjawab dan amanah orang, saya tangguhkan hasrat balik kampung atau bersolat di masjid lain..

Sama-samalah kita bertanggungjawab. Jangan nak menampakkan sangat sifat kotor dalam hati tu..Jangan tunggu hingga maki hamun orang ramai sentiasa mengekori tuan-tuan !!

No comments:

Post a Comment