Thursday, November 19, 2009

BETAPA KECEWANYA HATI ..

Kecewa..! Itulah kalimah yang terpancul keluar dari mulut saya sebaik sahaja menerima dan membaca satu komen bertulis dari laman blog surau (telah ditutup) yang dikirimkan oleh seorang hamba ALlah yang menggunakan nama samaran 'AkuDanDia"..ya, jika sekiranya semua yang ditulis itu adalah BENAR belaka !

Ekoran pendedahan tersebut, ramai dari kalangan AJK Surau Al-Hidayah melenting dan menganggapnya sebagai fitnah..lalu terpampanglah dua keping memo untuk menafikan kandungan pendedahan tersebut.

Saya hanya dimaklumkan sebaik sahaja tiba di rumah selepas menyampaikan kuliah Maghrib di Surau College Height malam tadi. Untuk makluman, saya pernah diberitahu secara lisan oleh seorang sahabat yang sangat boleh dipercayai beberapa hari sebelum Mesyuarat AJK Surau Kali Ke-3 pada 15 Nov 2009 baru-baru ini. Serba salah jadinya..tak nak percaya, tapi rasa macam nak percaya..nak percaya, tapi rasa macam mustahil pulak ! Akhirnya, tiada apa yang boleh saya buat melainkan berbisik di dalam hati : "ALlaahumma arinal haqqa haqqan, ALlahuma iftah bainana wa baina qaumina bil haqqi.."

Selang dua hari selepas mesyuarat, tepatnya malam 17 Nov 2009, saya terbaca satu komen di dalam blog surau..Saudara 'AkuDanDia' mendedahkan 5 sebab kenapa beberapa orang AJK (termasuk barisan tertinggi) tidak sukakan saya dan kalau boleh, mereka nak singkirkan saya dari jawatan imam surau. (Sebenarnya mereka tak perlu bersusah-payah nak keluarkan saya dari jawatan imam surau kerana saya pun dah lama tak berperanan sebagai imam surau)..

Semua kelima-lima sebab yang diberikan oleh saudara 'AkuDanDia' di dalam tulisannya itu kebetulan sama dengan apa yang pernah saya dengar dari perbualan orang luar surau. Itulah sebabnya saya katakan tadi, bahawa sukar untuk tidak mahu mempercayainya !

Tidak perlulah saya nyatakan di sini siapakah AJK-AJK yang dimaksudkan di dalam tulisan saudara 'AkuDanDia' itu..Sekilas pendengaran pun, kita dah boleh agak siapa orangnya..

Baiklah..kalau itu kehendak tuan-tuan AJK, biarlah saya undur diri sahaja dari senarai nama JK Surau. Saya pun bukanlah berbangga sangat menjadi imam..Semoga dengan bebasnya saya dari tanggungjawab sebagai imam di surau ini, langkah saya akan lebih panjang lagi untuk bersilih-ganti mengunjungi masjid dan surau-surau lain yang terdapat di sekitar Seremban ni..Insya'ALlah, keseronokan sebagaimana tahun lepas akan kembali semula ke dalam hati saya.

Cuma saya ingin ingatkan kepada AJK-AJK Surau, jangan kembalikan suasana surau kita sekarang seperti zaman 'jahiliah' dahulu.. Andalah sasaran utama kata-kata kesat saya di suatu hari kelak ! Atas permuafakatan anda semua, usahakan supaya surau kita semakin meriah, ceria dan bersemangat..bukannya seperti 'Hidup segan, mati tak mahu' atau pepatah Melayu baru : 'Kerja malas buat, tapi sayang nak lepaskan jawatan'..

No comments:

Post a Comment