Thursday, February 25, 2010

MASIH TIDAK TERLAMBAT

Malam semalam, 24 Februari 2010, dengan kekuatan azam yang masih berbaki, saya telah berjaya memulakan kelas tahsin al-qur'an dan kelas iqra'. Saya terpaksa gunakan premis rumah PASTI kerana tiada lagi tempat yang sesuai dan lengkap dengan fasilitinya.

Seramai 8 orang murid dewasa ( berusia antara 50-65 tahun) telah datang buat permulaan kalinya-terdiri daripada 2 lelaki dan 6 perempuan (2 pasangan suami isteri). Tidaklah sesukar mana untuk mengajar dan membimbing mereka..bagi murid perempuan, saya amanahkan kepada ustazah Hanif Shah untuk mengajar mereka asas kepada al-Qur'an, iaitu menggunakan buku Iqra'. Bagi murid lelaki, saya sendiri bertindak sebagai pemudahcara-cuma membetulkan bacaan dan tajwid serta sebutan huruf.

Kelas al-Quran untuk dewasa ini saya adakan pada setiap hari Selasa, Rabu dan Khamis, selepas solat Isya' (lebih kurang jam 9 malam) dan berjalan selama satu jam sahaja. [ Maklum..itulah masanya saya nak betul-betul berehat setelah seharian menghambakan diri kepada anak-anak murid saya di sekolah.] Atas dasar simpati dan kasihan, saya korbankan masa rehat dan penat lelah saya. Saya gagahkan juga diri ini supaya mereka (murid dewasa saya ini) tidak berterusan menjadi buta al-Qur'an. Kadang-kadang saya berbangga kerana di penghujung usia, mereka masih lagi berminat untuk mempelajari ilmu al-Qur'an ini. Alhamdulillah..semoga ALlah SWT memberi taufiqNya kepada kita semua agar terus tidak jemu menuntut ilmu-hatta apabila nyawa sudah berada di halkum sekali pun.

Biarlah di tahap Iqra' sekali pun, kita tetap orang yang dimuliakan ALLah..kerana kita berusaha bersungguh-sungguh untuk mempelajari kitab suciNya. Nabi SAW bersabda yang bermaksud : "Orang yang membaca Qur'an sambil terangkak-rangkak (gagap), akan diberikan 2 pahala; pahala membaca Quran dan pahala kerana kesungguhan untuk mempelajarinya."

Pedulikanlah apa orang nak kata kat kita..Teguhkanlah niat di hati dan berdoalah semoga ALlah mengampuni dosa kita yang lalu-iaitu dosa kecuaian kita mengabaikan ilmu-ilmu ALlah yang wajib kita pelajari.

Kepada rakan-rakan yang sebaya dan tinggal setaman dengan saya, saya dah beri laluan untuk anda datang ke sini-marilah sama-sama kita pelajari ilmu al-Quran ini..sementara saya masih berkelapangan..Jangan menyesal di kemudian hari sudah la..

1 comment:

  1. Salam Ustaz Kamal,

    Betul tu Ustaz. Saya setuju sangat. Practice Makes Perfect. Sesungguhnya satu ayat Al-Quran yang kita baca mungkin akan merubah jalan kita daripada kesesatan menuju ke gerbang hidayah dan punca ilmu itu adalah menimbulkan perasaan takut kepada Allah SWT.

    ReplyDelete