Tuesday, February 9, 2010

KELAS AL-QURAN

Gembira sungguh hati saya apabila selepas solat Asar hari Ahad baru-baru ini, Ust Hj. Shafie memaklumkan bahawa beliau akan hadir untuk kelas tajwidnya. Memang dah amat lama ustaz tak dapat datang meneruskan kuliahnya di surau kita. Saya tahu, ustaz sangat sibuk..

Di dalam kuliah beliau pada malam tu, ustaz menyentuh tentang konsep belajar Al-Qur'an, kelebihan orang yang belajar, keistimewaan orang menjadikan bacaan Al-Qur'an sebagai rutin harian, kelebihan guru Qur'an dan lain-lain lagi.

Tidak lupa juga, ustaz Shafie me'warning'kan sesiapa yang tak mahu belajar (ilmu Al-Qur'an atau apa-apa ilmu agama yang lain), lebih baik MATI daripada berterusan jadi manusia TAK GUNA!

Mengenai hasrat saya untuk mewujudkan kelas Al-Qur'an dari rumah ke rumah, jelas terpancar pada riak mukanya yang bersih itu, ustaz seolah macam tidak bersetuju dengan saya..Tindakan saya itu, katanya lagi seperti saya sengaja merendahkan martabat ilmu dan guru-guru agama. Itu terjemahan saya secara tak langsung daripada otak yang semakin serabut ni..

Betul apa yang ustaz Shafie kata tu..Ilmu dicari, bukannya mencari..Si jahil sepatutnya pergi mencari si alim, bukan si alim yang mencari muridnya yang jahil..zaman sekarang dah terbalik ke? Saya tak terasa hati pun dengan kata-kata ustaz pada malam tu..Benda yang betul ! Walau kena batang hidung sendiri pun, apa boleh kita buat? Terima sahaja lah dengan ucapan berbanyak terima kasih..dan syukur kerana masih ada yang sudi mengingatkan..

Sebenarnya, saya kasihankan rakan-rakan jemaah, lebih-lebih lagi mereka yang tak dapat lagi menguasai bacaan Qur'an dengan baik. Dahulu, ustaz Hj. Zawawi dah wujudkan kelas mengaji ni di surau kita. Tp ntah kenapa..kelas tersebut dah out. Mungkin sebab ustaz Zawawi sekarang sibuk dengan pengajian phdnya..

Sekarang, ustaz Zawawi dah mula sibuk..masa beliau free dahulu, kita buat jual mahal. Nak datang, datang, taknak datang pun tak apa lah..Tengok? Siapa yang rugi sekarang?

Kini datang pula peluang ke-2. Saya harap rakan-rakan jemaah tidak lagi bersikap seperti dahulu. Saya sengaja letakkan 'harga' perkhidmatan saya sebanyak RM20 ( tu pun masih murah lagi!) kerana saya mahu peserta kelas saya berfikir dua kali. Kalau tak pergi, nanti rugi sebab duit dah bayar !! RM20 itu bukanlah harga ilmu Al-Quran..Harap janganlah disalah tafsirkan..

Insya'ALlah..lama-kelamaan, bila dah pandai baca Qur'an sendiri, tak perlulah lagi hantar anak ke kelas Qur'an. Bukankah lagi elok kalau kita sendiri (sebagai bapa) yang ajar anak-anak ilmu Quran ini?

Target saya, tak lama..mungkin dalam 3-4 bulan sahaja kelas Quran bersama saya ini. Untuk makluman rakan jemaah, saya dah pun mendaftar untuk mengikuti Sarjana Pendidikan TESL pula. Kali ini di UPSI, Tanjung Malim..insya'ALlah pada Julai atau Ogos 2010 akan datang. Wang deposit pun saya dah bayar..Alhamdulillah, isteri sentiasa berikan galakan!! Ramai rakan lama di UPSI dan UPM pujuk agar saya batalkan hasrat mengikuti master (kali kedua), sebaliknya teruskan sahaja ke peringkat phd..Tp saya tak mampu kerana faktor kewangan..dah puas saya cuba ikhtiar untuk dapatkan penaja, tapi hampa..mungkin tak ada rezeki lagi la tu..

Oleh demikian, saya harap sangat-sangat agar saya dapat sumbangkan tenaga dan ilmu ini kepada rakan-rakan jemaah sekalian..lebih-lebih lagi kepada mereka yang amat baik hubungannya dengan saya, yang kerap datang ke surau dan sentiasa tidak takut untuk menyalurkan sebarang berita dan maklumat terkini kepada saya..

No comments:

Post a Comment