Tuesday, March 23, 2010

DI MANA BIJAK PANDAI BWP?

Salah satu sebab saya rasa cukup seronok dan bangga tinggal di BWP ialah kerana kedapatan ramai golongan ilmuwan (guru-guru, pensyarah, pakar motivasi, penceramah bebas, pendakwah bebas dan seumpamanya)..termasuklah para alim ulama' yang terdiri daripada ustaz-ustaz (tak kiralah ustaz lepasan institut perguruan mahupun daripada universiti).

Mulanya, sewaktu memasuki rumah baru yang dibeli atas nama isteri, saya fikirkan sudah tentu saya akan dapat banyak manfaat apabila saya berjiran dengan penghuni BWP ini. Apa tidaknya, yang bergelar ustaz sahaja dah ada 15 orang (termasuk di Vila Suria sana tu)..Ada yang bergelar al-Hafiz atau Haamilul Qur'aani. Saya akan cuba sedaya upaya saya untuk menyedut dan menghirup haruman ilmu daripada mereka yang dimuliakan ALlah ini..

Namun demikian, apa yang berlaku tidaklah seperti yang sering diharapkan. Saya bukanlah nak menjatuhkan maruah atau memburukkan nama baik golongan asatizah dan ulama' ini..Meski pun ramai, tetapi malangnya, golongan ini seolah-olah seperti tidak mampu memberikan pulangan yang terbaik kepada masyarakat sekitar. Benar seperti kata Lobai Kampung di dalam blognya, bahawa golongan ini adalah golongan yang sudah cukup selesa dengan gaji lumayan yang diterima (sebagai kakitangan kerajaan) dan tidak mahu lagi terjun di dalam bidang dakwah atau tarbiyyah lantaran kerana sebab-sebab yang tertentu. Lihatlah apa yang terjadi dewasa kini..masyarakat kita kian punah, tak tentu hala dan berkecamuk di sana-sini. Mereka amat mengharapkan bimbingan serta tunjuk-ajar dari para ilmuwan yang tinggal di sekeliling mereka, mereka HAMPA kerana ilmuwan yang ada semuanya adalah HAMPAS!!

Ada di antara ilmuwan dan bijak pandai di BWP ini, cukup terkenal di luar sana. Berceramah di sana, bermotivasi di sini, dijemput dan dibayar dengan harga yang cukup tinggi untuk membentangkan kertas kerja di seminar-seminar, berkuliah maghrib di rata-rata masjid hatta ke luar mukim, TETAPI tak pernah nampak batang hidung pun di surau taman sendiri!!

Ingatlah tuan-tuan, masyarakat taman kita juga dahagakan ilmu daripada tuan-tuan. Apalah salahnya, peruntukkan sedikit masa untuk bersama mereka..walau sekali dalam sebulan..Limpahkanlah ilmu dari dada tuan-tuan sebelum diambil semula oleh ALlah SWT. Memanglah saya akui, taraf surau kita tak sehebat hotel-hotel dan dewan-dewan seminar yang tuan-tuan biasa hadiri..bayaran pun taklah setinggi mana. Cuma, permintaan saya, anggaplah perkongsian ilmu tuan-tuan itu seumpama zakat yang wajib dikeluarkan. Bukankah zakat ilmu ialah dengan mengajarkannya semula kepada orang lain pula?

No comments:

Post a Comment