Tuesday, February 2, 2010

MASA OH MASA..

Salam buat semua rakan,

Blog peribadi saya ini sudah lama tak teraktif..terus-terang, sebenarnya saya dah tak terkejar lagi dengan masa yang dianugerahkan ALlah..Bermula seawal jam 3.30 pagi, saya telah pun dikira sebagai 'masuk ofis' dengan rutin atau kewajipan mengulang ayat/surah hafazan dan menambah yang baru (sekitar 5 ayat sahaja sehari). Seterusnya, saya akan mula 'on'kan laptop untuk menyiapkan beberapa suntingan /editing tesis dan disertesi dari beberapa rakan yang kini sedang bertungkus-lumus berusaha meningkatkan taraf hidup melalui usaha menyambung pelajaran ke peringkat master dan phd.

Disamping itu juga, saya telah diupah oleh seorang penerbit buku untuk menterjemahkan buku-buku dari tulisan Arab ke tulisan Melayu dan alhamdulillah..kini sudah pun memasuki fasa ke 4 daripada 6.

Di sekolah, masa saya bersama anak-anak didik ialah sehingga jam 5.30 petang. Tiba sahaja di rumah, anak bongsu saya dah tak sabar-sabar untuk dibawa meronda dengan motosikal mengelilingi taman..itu pun tak dapat dipenuhi setiap hari..kerana ada masanya, saya terus bergegas ke bilik kerja saya untuk menyiapkan hand-out untuk diedarkan di dalam kuliah maghrib sekejap nanti.

Kelas Al-Qur'an di PASTI Al-Mawaddah yang diadakan antara maghrib dan isyak untuk anak-anak BWP pada setiap malam juga menuntut pengorbanan masa dari saya. Ada kalanya, saya terpaksa batalkan kuliah maghrib di mana-mana surau atau masjid kerana kebetulan pembantu saya, Ustazah Hanif pula diberikan 'cuti rehat' oleh ALlah SWT.

Selepas isyak, saya tidak ada cukup masa untuk berbual-bual dengan rakan dan jiran. Cukuplah dalam 10-15 minit, lepas tu, saya akan ucap selamat malam kepada mereka..mata saya dah tak tertahan lagi..biasanya, jam 9.45 malam, saya sudah pun hanyut dibuai mimpi, meninggalkan anak-anak yang masih lagi bersekang mata menyiapkan kerja sekolah masing-masing..

Setiap kali melayari blog Al-Fadhil Ust Hj. Hishamuddin, timbul juga rasa cemburu..apa tidaknya, blog beliau sentiasa terisi dengan post-post yang baru dan terkini. Macam-macam isu terkini dikupas oleh beliau. Kadang-kadang, tertanya-tanya juga kat dalam hati ini, "Si Hishamuddin ni, amalkan minum power root ke?", sebab rasa saya, masa beliau lagi sempit daripada saya.. Tapi tak apa lah..saya tetap terus berdoa semoga ALlah berikan kekuatan kepada saya dan beliau untuk meneruskan usaha dakwah di bumi Seremban ini.

Buat rakan pengunjung, maafkan saya kerana tidak dapat memasukkan artikel seterusnya di atas sebab-sebab kesuntukan masa yang amat sangat. Insya' ALlah, selesai sahaja tugasan yang diupahkan kepada saya ini, saya akan fokuskan kembali kepada penulisan di dalam blog saya ini.

Terima kasih..

No comments:

Post a Comment