Monday, February 22, 2010

BEBAN AMANAH TERPIKUL LAGI..

Dalam mesyuarat Agung Surau Al-Hidayah pada 18 Februari 2010 baru-baru ini, Ust Hj. Shafie selaku pengerusi surau, telah menyatakan pendirian beliau mengenai surat peletakan jawatan saya sebagai imam, yang berkuatkuasa 1 Muharram baru-baru ini. Beliau dengan jelas menyatakan ketidaksetujuannya dan tidak dapat menerima surat peletakan jawatan tersebut. Beliau juga meminta daripada saya agar tidak terlalu cepat mengalah dan jangan mempedulikan suara-suara sumbang atau 'suara-suara dari dalam tandas' (ini tambahan saya sendiri-maksudnya : suara-suara yang keluar dari hati yang busuk).

Selama ini pun, saya kerap menjadi imam di surau..tidak semestinya bila saya letak jawatan, saya tidak lagi boleh jadi imam. Melainkan apabila ada imam-imam lain, saya akan mengalah dan membiarkan imam yang dilantik supaya mengimamkan solat jemaah. Persoalan menjadi imam ini, bukanlah persoalan 'gila kuasa'. (bukannya dapat elaun pun apabila jadi imam kat surau ni..)tapi, kalau dah tak ada orang lain, apa salahnya saya volunteerkan diri? Sekadar melaksanakan tuntutan Kifayah sahaja..

Saya sebenarnya agak berat hati untuk menerima kembali jawatan imam di surau kita ini. Bukan kerana terasa hati dengan isu-isu lama atau ada nak marah kepada sesiapa.. Ianya lebih kepada soal masa yang kini semakin suntuk untuk saya nak fokuskan kepada perjalanan aktiviti surau. Saya bimbangkan sekiranya saya tidak lagi berkemampuan untuk menjalankan tugas..soal amanah ALlah bukan boleh kita main-main. Manusia kutuk sekali sahaja pun, kita dah susah hati..apatah lagi kalau ALlah yang kutuk!

Saya perhatikan ada dua orang calon yang amat sesuai untuk kita ketengahkan mereka ini sebagai imam tetap surau..kedua-duanya dari Puteri Dahlia. Eloklah tu..sebab selama ini, Dahlia belum ada wakilnya sebagai imam. Nanti saya akan rekomenkan nama mereka berdua ini kepada tuan pengerusi untuk pertimbangan beliau.

Kepada rakan-rakan yang masih memegang jawatan di surau, nasihat saya, jalankanlah amanah anda dengan sebaik yang boleh. Ingatlah, bukan ALlah sahaja yang sedang memerhati, bahkan para jemaah yang hadir turut sama memerhati dan menilai kualiti kerja anda!

Selamat menyambut Hari Maulidur Rasul SAW..( makluman aktiviti program Maulid belum diedarkan lagi..bila lagi SU nak jalankan tugas tu? )

No comments:

Post a Comment