Wednesday, February 24, 2010

RESEPI MASAKAN ISTIMEWA

Assalamualaikum wm,

Sejak menjengah usia ke jendela 40-an, saya akui bahawa selera makan saya semakin bertambah (selera nak kawin lagi satu pun makin kuat..tapi sayang, isteri merayu tak nak bermadu!). Dalam kepala ni, dok fikir nak makan sedap-sedap sahaja..dan 'makanan sedap' bagi saya tak lain tak bukan ialah nasi ulam. Ada sedikit sambal belacan ke, sambal tempoyak ke, fuuhhh..Lauknya? Cukuplah dengan ikan selayang (NS : sardin) dipanggang tawar atau dijadikan singgam. Ulam pula? Semua jenis ulam saya suka..Tapi paling saya suka ialah pucuk jambu golok (Kelantan : Ketereh/ NS : Gajus). Sedihnya, kat sebelah NS ni, amat sukar nak dapatkan pucuk pokok tersebut. Tak apa lah.. ulam tenggek burung, ulam raja, serai kayu pun boleh jugak.

Kalau ada jantung pisang yang dicelar, bunga kantang, nangka putik dan pucuk daun beka, memang dah kira cukup lengkap dah..Budu? Ha..ha..ha.. itu satu KEFARDHUAN ! Complete meals set!!

Melayari laman blog Puan Mina (http://daridapurmina.blogspot.com/), saya percaya rakan-rakan tidak akan kerugian untuk mencuba resepi masakan baru. Saya dan anak isteri telah banyak mencuba masakan-masakan baru yang Puan Mina kongsi bersama. Silalah layari blog beliau dan cubalah pelbagai resepinya..

Dan jangan lupa, bila dah manfaatkan ilmu orang, ringan-ringankanlah mulut dan hati untuk mendoakan kebaikan kepada pemiliknya.

No comments:

Post a Comment