Thursday, August 12, 2010

BUKA PUASA.. ALA-ALA KADAR JE LAH

Salam Ramadhan.. Syukur pada ALlah..kerana telah berjaya menamatkan puasa hari pertama semalam. Pagi tadi, terbaca cerita/berita kemalangan jalan raya di Tol Senawang - pemandunya mati kerana terlanggar belakang sebuah lori-tak sempat nak berbuka puasa. Ye lah.. panggilan ALlah telah tiba..apalah daya dan upaya kita lagi..

Kita yang masih hidup sekarang ni pun..belum tentu dapat bertemu dengan Ramadhan hari ke-3, apatah lagi hari ke-30 sebelum nak menyambut raya. Tapi, walau bagaimana pun, kalaulah dah takdir kita dimatikan sekarang, atau esok lusa, sekurang-kurangnya kita patut berbangga sebab kita mati dalam bulan Ramadhan..tu pun kalau diri kita ni orang yang baik. Kalau jahat atau tak pernah solat walau sekali pun, matilah dalam bulan apa pun, tetap dibelasah oleh malaikat kat dalam kubur tu..

Biasanya bila dah nak masuk sesi petang, kita dah tak terasa kelaparan lagi..waktu ni, kepala duk ligat berfikir nak makan apa sebagai juadah puasa. Nasihat saya, tak payahlah beli hingga 7, 8 jenis lauk pauk dan kuih muih. Ala-ala kadar aje lah.. kot nanti bila terlalu banyak perut tu diisi, malas pulak nak solat jemaah kat surau.. Perut kenyang mata pun mulalah kuyu.. habis tu, macamana nak isi Ramadhan kita dengan amal ibadah?

Apa-apa pun, selamat berbuka puasa !

No comments:

Post a Comment