Friday, August 27, 2010

NUZUL QUR'AN

Selamat Menyambut Hari Nuzul Qur'an ! Hari ini, 17 Ramadhan, hari cuti am bagi sesetengah negeri di Malaysia..tapi tidak di N. Sembilan. Nuzul Qur'an bererti hari di mana Al-Quran mula-mula sekali diturunkan oleh ALlah kepada junjungan besar kita, Nabi Muhammad SAW.

Walaupun ada pandangan ulamak bahawa nuzul Quran bukannya pada 17 Ramadhan, tetapi tarikh tersebut telah diterima oleh majoriti mereka. Tak kiralah bila pun tarikhnya, apa yang lebih penting ialah maksud penurunan al-Quran itu sendiri.

Apakah tujuan utama diturunkan Al-Quran? Untuk ditadaruskan dalam bulan puasa sahaja ke? Antara tujuan utamanya ialah untuk kita tadabburkan ayat dan maknanya lalu dipraktikkan segala kandungannya. Itu yang paling mustahak. Namun demikian, berapa ramai di kalangan pembaca al-Quran hari ini yang dapat mentadabburkan ayat-ayat yang dibacanya? Jauh lagi untuk mengaplikasikan segala suruhan dan larangan yang terkandung di dalamnya...

Kalau ada yang kata : "Kami dah praktiskan al-Quran.." , apakah semua sekali atau hanya pada ayat-ayat tertentu sahaja? Mengapa kita wajibkan atas diri kita puasa dalam Ramadhan, tetapi tidak mewajibkan perintah pelaksanaan menutup aurat? Walhal kedua-duanya itu adalah perintah ALlah di dalam Al-Qur'an. Nampak sangat kita ni banyak memilih dan pilihan kita itu pula terarah kepada yang sesuai dengan nafsu sahaja..yang tak sesuai, kita buat-buat buta ! Kalau demikianlah perangai kita dengan kandungan al-Quran, maka tak samakah kita dengan perangai puak-puak pendeta Yahudi dan Nasrani di zaman dahulu, kini dan selamanya? Mereka hanya menerima hukum yang selari dengan hawa nafsu mereka semata-mata sebaliknya hukum yang tidak sesuai atau boleh mendatangkan kerugian kepada mereka, lalu diubah, dipinda atau sengaja buat-buat tak tahu!

Walaupun baca Al-Quran tanpa tahu makna dah pun dikira dapat pahala, tetapi mengapa tak usaha supaya dapat pahala lebih banyak dengan mempelajari maknanya pula? Kalau sebelum ini, kita baca Quran sambil lalu macam tu aje, apa kata kiranya selepas ni kita baca sambil perhatikan terjemahannya pula? Biar lambat, asal dapat faham maknanya..

Sekian.

No comments:

Post a Comment