Tuesday, August 24, 2010

JANGAN DIDIK ANAK TENTANG PUASA SAHAJA..SOLAT LEBIH PENTING !

Alhamdulillah.. Dah 2 minggu kita berpuasa. Sekejap aje rasanya, ye? Pagi tadi, sambil memantau kerja sekolah murid-murid Tahun 1 Cemerlang dalam kelas, saya bertanya beberapa orang di antara mereka, siapa yang masih penuh puasanya? Agak mengejutkan..cuma 3 orang sahaja yang dah miss..itu pun baru 2 atau 3 hari. Alasan miss puasa ialah kerana tak bangun sahur.

Hebat betul kanak-kanak kita hari ini. Baru umur 7 tahun, dah larat puasa sampai satu bulan. Itu menunjukkan bahawa puasa ni sebenarnya takde lah berat sangat pun.. Penghargaan patut juga diberi kepada ibu dan bapa yang begitu bersungguh-sungguh mempastikan anak-anak dapat berpuasa. Sewal jam 5 lagi, si anak sudah dikejutkan untuk bangun bersahur. Dipujuk oleh sang ibu agar dapat makan sahur walau pun satu suku pinggan sahaja nasinya. Bila tiba tengah hari, si anak merengek kelaparan, lalu si ibu tadi memujuk pula supaya si anak dapat bersabar menahan kelaparannya.. 'Sabar ye, sayang..dah tak lama dah ni..' pujuk si ibu.

Baguslah kalau semua ibu dan bapa macam tu punya kesungguhan mendidik anaknya supaya berpuasa. Cuma satu perkara yang saya musykil, apakah dalam bab solat, kita bersungguh seperti itu juga? Sanggupkah kita kejutkan anak seawal pagi supaya anak dapat bangkit untuk solat Subuh? Pernahkan kita memujuk si anak supaya sabar mendirikan solat sebagaimana kita pujuk mereka sabar ketika berpuasa?

Realiti hari ini, kita lebih titik-beratkan puasa anak daripada solatnya..SEDANGKAN, ANTARA solat dan puasa, ibadah manakah yang paling berat mengikut kacamata Al-Qur'an?

WaLlahu A'lam !

1 comment:

  1. Salam.

    Terima kasih ustaz di atas ingatan yang di beri.

    ReplyDelete