Saturday, April 10, 2010

SYABAS ..KITA AMAT MEMERLUKAN KHATIB YANG BERANI

Saya tertarik sekali dengan kandungan dan cara penyampaian khutbah yang disampaikan di dalam khutbah Jumaat semalam. Khutbah disampaikan oleh salah seorang imam di kampung saya menyentuh mengenai gejala sosial di kalangan remaja dan bapak tua..Selama ini kerajaan (pemimpin) dok sibuk cari punca dan jalan penyelesaiannya..puas dok fikir macamana nak kurangkan atau hapuskan gejala sosial yang makin berleluasa ini..

Sungguh terperanjat saya apabila khatib dengan terus-terang menuding jari meletakkan kesalahan kepada sebahagian besar pemimpin negara hari ini yang rata-rata BENGONG (lebih teruk dari BANGANG), tiada pendidikan agama (memang pun..sebab mereka ni sejak kecil lagi dah disekolahkan di sekolah mat salleh kafir tu..bukannya sekolah agama pun), dan langsung tiada kemahuan untuk menegakkan agama di negara ini..

Mereka ini sebenarnya langsung tiada hasrat nak perjuangkan agama Islam di negara kita..kalau ada pun, lebih kepada kosmetik semata-mata..Dahulu, ketika hangat isu penggunaan kalimah ALlah, mereka berlagak nak jadi juara penegak agama..konon-konon peka dan sensitif dengan isu yang boleh pecah-belahkan perpaduan negara..

Dalam masa yang sama pula, merekalah pentekedarah arak (pendedahan oleh Saifuddin Nasution di dalam parlimen - tak terjawab oleh AP BN), pentekedarah rasuah, penipu dan pembelit (lihat isu royalti dan wang ehsan di Terengganu dan Kelantan).. Menurut khatib lagi, kalau pemimpin dah jahat macam tu, tidak mustahilkah kalau rakyat pun turut jadi jahat?

Persoalan saya, adakah kita sanggup melihat anak generasi kita akan datang nanti menjadi generasi jahat yang sanggup bila-bila masa mentelanjangkan agamanya sendiri? Ayuh..berubahlah ke arah kebaikan atau keadaan yang lebih baik lagi.. Sama-samalah kita turunkan pemimpin korup yang suka menjahannamkan anak bangsa dan agamanya sendiri..

Pastikan peluang dalam PRU 13 digunakan dengan sebaik-baiknya..!!

No comments:

Post a Comment