Tuesday, April 6, 2010

HUKUM MENINGGALKAN SOLAT BERJEMAAH

Ramai yang bertanyakan saya mengenai hukum orang (lelaki mukallaf) yang sengaja meninggalkan solat berjemaah atau dengan kata lain : orang yang malas nak solat di masjid atau surau. Jawapan pertama saya : Bersyukurlah kerana Nabi Muhammad SAW dah lama wafat.. Kalau tidak, dah tentu kita akan dapat menyaksikan rumah terbakar tiap-tiap hari. Bomba pun pasti tak terkejar ! Puak-puak pemalas nak datang solat ke masjid /surau ni dah gerenti akan hanya duduk di bawah jambatan bersama puak-puak mat gian..

Soalan ke-2 ditanyakan kepada saya : Apa patut kita buat terhadap puak-puak pemalas ni ? Jawapan saya : Halau sahaja keluar dari bumi ALlah SWT kerana inilah puak-puak yang tak reti nak mensyukuri ni'mat Tuhannya..Betapa ALlah bersungguh benar nak jumpa mereka ini, hinggakan diserunya sebanyak bukan sekali, bahkan 5 kali sehari semalam supaya mereka ini datang ke rumahNya..Tapi apa yang mereka buat? Hanya memekakkan telinga atau buat-buat BODOH seolah-olah panggilan azan itu sama seperti loceng dari gereja? Inilah puak-puak manusia jenis BODOH SOMBONG. Orang kampung saya panggil BANGANG NAK MAMPOS !! Rezeki Tuhan diambilnya tak kira siang mahu pun malam..tetapi hak-hak Tuhan langsung tidak dipedulikan..

Bila ditanya, macam-macam alasan diberikan..sampaikan hari cuti pun tak dapat datang ke masjid /surau jugak. Apa lagi alasan BANGANG yang nak kita TIPU di hadapan ALlah kelak?

Ada yang kata (seolah-olah nak membela puak-puak pemalas ini ) : "Bukankah solat kat masjid/ surau tu FARDHU KIFAYAH hukumnya? Kalau dah ada orang buat, kira OK lah tu..apa kita nak bising-bising?

Ini satu lagi kefahaman BANGANG yang menerjah masuk ke dalam kepala hotak kita hari ini. Korang ingat, bila sesuatu ibadah itu FARDHU KIFAYAH hukumnya, lalu korang pun nak lepas diri lah, gitu ? Cuba bayangkan kalau semua orang berfahaman macam korang, tak pasal-pasal sekor haram pun tak de yang datang solat di rumah ALlah. Sapa nak tanggungjawab? Tok Imam sorang saja ke atau semua termasuk makmum-makmum yang berfahaman BANGANG tadi tu?

Kalau Tok Imam pun fikir macam tu juga, "Aah..aku tak pergi pun tak apa..ada lagi imam-imam lain yang boleh ambil alih..HANCUR ! Jangan menyesal kalau tak lama kemudian turun bala dan azab ALlah ke atas kita semua. Baru padan dengan muka !

Justeru itu, buanglah tahap pemikiran lama tu dan sama-samalah kita terus mendalami ilmu agama agar semua kita faham dan tahu apa yang harus, perlu dan MESTI dilaksanakan..Kepada yang amat jarang datang atau tak pernah datang ke surau tu, tanyalah diri sendiri : Sampai bila aku nak jadi BODOH macam ni? Nak tunggu nyawa dan hampir tercabut dari halkum ke?

WaLlahu A'lam !
(Dipetik dan disunting dari sebuah laman blog surau di Perlis )

1 comment:

  1. Kasarnya bahasa. Ni ke yang dikatakan berdakwah dengan berhikmah tu? Nasib baik Rasulullah dah wafat, kalau tidak orang macam ni lah yang dia tak nak ngaku pengikut.

    ReplyDelete