Monday, May 10, 2010

KAWALAN KESELAMATAN BWP - MENGAPA MASIH BERBODOH SOMBONG?

Pada 05 Mei 2010 baru-baru, program Kawalan Keselamatan Berbayar (KKB) di Bandar Warisan Puteri terutamanya di Puteri Emas, Cahaya dan Anggun berhadapan dengan sedikit masalah apabila 2 orang pengawal keselamatannya secara serentak memohon untuk berhenti dengan meninggalkan En. Mat Rani @ Hulk Hogan keseorangan. Memandangkan En. Mat Rani tidak mampu bekerja seorang diri, pihak jawatankuasa terpaksa berikan cuti tanpa gaji kepada beliau sehinggalah pengganti pengawal berkenaan dapat dicari ganti.

Selaku pengerusi Jawatankuasa Kebajikan dan Keselamatan yang mempelopori program KKB ini, saya terpaksa berusaha untuk mendapatkan pengganti kepada 2 orang pengawal tersebut. Sememangnya agak sukar untuk mencari orang yang dapat diberikan amanah dan kepercayaan ni..amanah menjaga keselamatan nyawa dan harta benda penduduk.. saya tertanya-tanya adakah berbaloi dengan bayaran elaun yang diterima oleh mereka ini sebanyak RM800 bersih sebulan?

Pagi ini, saya dapat khabar gembira bahawa 2 orang pengawal yang bakal mengisi kekosongan tersebut sudah pun diperolehi. Alhamdulillah..saya tarik nafas lega seleganya..bayangkan selama 4 malam berturut-turut saya dan beberapa rakan AJK dan ahli biasa bergilir-gilir berkawal malam demi untuk memastikan keselamatan kawasan persekitaran sedangkan esok pagi kami terpaksa ke tempat kerja pula..Fuuh..selesai satu masalah !

Bagaimana pula dengan satu lagi masalah ? Iaitu masalah lama yang hingga kini masih tak dapat diselesaikan lagi. Apa dia? Jawapannya ialah masalah kebebalan dan kebodoh-sombongan segelintir penduduk yang liat bebenor dan langsung tak nak bayar yuran KKB meski pun cuma RM30 sahaja sebulan..Apa ke benda la dengan RM30 tu? Pengawal kita siang malam lalu depan rumah, berkawal sambil memastikan tiada kaki pecah rumah menghampiri pintu pagar rumah kita..tetapi mengapa golongan bebal dan bodoh-sombong ini masih degil dengan kebebalan dan kebodoh-sombongannya itu? Apakah mereka ni nak tunggu rumah kena pecah masuk, hilang ribu-ribu ringgit, baru nak bayar RM30 sebulan tu?

Saya pun hairan dengan sikap manusia macam ini..ada juga rupanya ..walaupun nampak macam berpendidikan tinggi dan berjawatan besar..tapi malang, sikapnya macam budak hingusan yang belum mumayyiz! Sudah-sudahlah dengan perangai budak hingusan tu..awak tu dah berbulu, berlagaklah macam orang yang sudah berbulu..

Akhir kata, saya merayu dan berharap sangat agar program KKB kita ini dapat diteruskan lagi untuk tahun ke-2 nya pada 01 Jun akan datang ini..

Selamat menyambut ulangtahun pertama KKB Bandar Warisan Puteri.

No comments:

Post a Comment