Sunday, May 29, 2011

PERSIAPAN SEBELUM MATI

Setiap yang bernyawa pasti akan merasai kematian, hatta malakul maut sekali pun..yang kekal abadi hanyalah zat ALlah SWT. Percaya dan yakin tentang adanya kematian dan kehidupan semula selepas kematian termasuk di dalam rukun iman.

Tiada seorang pun di kalangan kita yang hidup selama-lamanya. Sepanjang-panjang umur Nabi Nuh AS, baginda juga pergi meninggalkan dunia ini. Persoalannya, apakah persiapan kita untuk berhadapan dengan kematian itu ?

Kematian yang mencari kita ada kalanya menjadi nikmat, terutamanya bagi mereka yang benar-benar beriman kepada ALLah dan rindu untuk menemuiNya. Namun demikian, ianya bertukar menjadi azab bagi mereka yang sering menderhakai Tuhannya dan hidup penuh dengan dosa.

ALlah SWT berfirman : "Carilah bekalan..sesungguhnya sebaik-baik bekalan (untuk menuju akhirat) ialah taqwa." Antara lain maksud taqwa di sini ialah berbekalkan pahala daripada amalan ibadah yang dilakukan semasa di dunia.

Jadi, apa tunggu lagi? Bersegeralah kita memperbanyakkan amalan soleh agar tidak menyesal di saat tibanya kematian. Bukankah Nabi SAW pernah bersabda : "Rebutlah 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara yang lain - yakni beramal ibadahlah kamu ketika kamu berada di dalam 5 peluang ini. Apa dia 5 peluang itu ? Ketika hidup, sihat, ada masa lapang, muda belia (gagah) dan ketika masih banyak harta (untuk disedekahkan).

No comments:

Post a Comment