Tuesday, January 25, 2011

DAH 11 TAHUN RUPANYA YE..

Semalam, ketika berada di unit ICT, setelah membalas semua emel rakan-rakan, aku buka laman FB..memang dah lama aku tak buka. Ada satu mesej yang aku terima..seorang lelaki remaja bernama Hariz bertanya pasal aku. Katanya, dia adalah bekas anak murid aku ketika mengajar di SK. Panchor Merah, Setiu, Terengganu.

Ligat otak aku memikirkan bekas anak murid ni.. aku sempat mengajar di sekolah tersebut (sekolah pertama sebaik sahaja dipostingkan) selama 2 tahun sahaja, iaitu dari 1998-2000. Aku ditukarkan semerta kerana terlampau menunjukkan pro kepada pembangkang. Sebenarnya aku bukanlah ahli PAS pun..cuma aku tak setuju dengan penangkapan dan penyingkiran Datuk Seri Anwar Ibrahim sahaja..nampak terang-terang jahatnya Tun Mahathir dan konco-konco BN-nya ketika itu.. Dah la semua bahan bukti ke mahkamah jadi lawak belaka..

Kerana itulah, aku ditukarkan ke sekolah ke-2, iaitu SK. Durian Mas II, Bandar Al-Muktafi Billah Shah, Dungun. Alhamdulillaaah..Aku diberi pilihan oleh arwah Pengarah JPNT, Dato' Hj. Razali Ismail yang juga adalah bekas pengetua maktab aku dahulu (kemudiannya jadi Ahli Parlimen K. Terengganu) untuk memilih sekolah mana yang aku suka. Pilihan aku ialah SKDM II kerana di sanalah aku bertemu dengan lebih ramai guru pro PAS, kawan baik sesama maktab dan bestnya, kakak aku pun mengajar tak jauh dari aku. Itulah hikmahnya sebuah pertukaran yang diusahakan oleh pengerusi PIBG SKPM, En. Adnan. (Terima kasih banyak-banyak, tuan. Semoga bertambah panjang lagi umur tuan!)

Tapi, aku tak lama berada di SKDM II kerana 6 bulan kemudiannya, aku melanjutkan pelajaran ke peringkat Master in English Education di sebuah universiti dan terpaksa berpisah dengan anak isteri selama beberapa tahun. Aku tinggalkan anak lelaki aku (the only son) sewaktu usianya 2 tahun dan kembali semula ketika dia dah masuk tadika.. Aduuh, kesiannya bini aku, terpaksa menanggung makan minum dan nafkah anak-anak.

Itulah sejarah aku serba sedikit. Aku tulis ni pun, kerana bekas anak murid aku tu tanya pasal aku selepas aku blah dari SKPM tu.. At last, aku teringat juga kepada bekas anak murid aku tu.. Dah grad U rupanya.. ye lah..dah 11 tahun aku berpisah dgnnya.. Apa pun, aku doakan dia dan bekas anak murid aku yang lain-lain tu, semuanya berjaya dalam kehidupan.

Tidak lupa juga pesanan aku untuk semua yang pernah jadi anak murid aku, marilah kita pakat ramai-ramai tumbangkan kekorupan kerajaan BN dan tukarkannya dengan kerajaan yang lebih sayangkan rakyat..


1 comment:

  1. Nanti bile cgu datang ke Panchor Merah kite p mandi sungai lg yea :-)

    ReplyDelete