Thursday, January 6, 2011

ADUUH..NAIK LAGI !

Semalam, ketika lepak-lepak kat surau selepas selesai solat Asar, kedengaran beberapa orang jemaah tetap bersuara : 'Apalah malang nasib kita ni..bukan sahaja harga minyak petrol naik lagi, nak cari minyak masak pun puas berkeliling satu Seremban'.

Saya lalu mencelah : 'Itulah bala namanya, bang Haji!' Bila kita tersilap pilih pemimpin yang korup, yang jenis suka lesapkan duit negara dan rakyat, inilah padahnya..akhirnya, lihat apa yang terjadi? Mereka bersenang-lenang bermewah dengan duit HARAM, manakala hamba rakyat ini semakin hari semakin tertekan hidupnya. Bagi mereka, harga petrol nak naik sampai berpuluh ringgit pun, mereka apa susah? Bukannya duit sendiri pun yang diguna untuk beli petrol buat isi tangki kereta mereka. Mereka guna kenderaan kerajaan, yang bayarnya tentulah kerajaan. Dan kerajaan pulak, guna duit siapa untuk bayar harga petrol kereta mereka tu? Jawabnya duit kita si hamba rakyat ini lah..

'Aduh, pening kepala saya, ustaz!', keluh Abang Haji tu lagi.. 'Mulai hari ini, kita kena ajar sikit puak-puak penipu ni, ustaz! Nak harap Ketua Pembangkang kat parlimen, dia pun dah gena gantung 6 bulan!'

'Tak apa.. kita sabar dulu..masa pun dah tak lama daaah..Insya'ALlah, tahun depan ni, kita ubah semua yang dok kat atas tu.. Kita ganti dengan mereka yang lebih bersemangat juang untuk kebaikan rakyat.. Kita buktikan bahawa kuasa kita lebih gagah dari kuasa puak-puak tu.. Tapi, jangan pulak, bila dihulur sehelai kain pelikat cap Gajah Duduk, terus berubah fikiran !!'

'Tak de berubah lagi dah, ustaz. Kami dah nekad betul-betul ni.. Kalau kita tak bertindak dengan betul pada tahun depan ni, mungkin sat lagi makin tinggi dinaikkan harga minyak petrol tu..Lepas tu, kita pun pakat ramai-ramai jalan kaki ke surau le..sedangkan puak-puak tu tersengih aje dok tengok kat kita dari cermin kereta masing-masing..'

Saya tanya rakan sebelah abang Haji pulak' 'Bagaimana kalau sekiranya kita berjaya halau puak-puak penjahat sekarang, lalu diganti dengan mereka yang diharapkan baik, tetapi alih-alih, mereka sebenarnya lebih jahat daripada puak-puak penjahat yang tadi tu? Tak ke naya kita nanti?'

'Kenapa ustaz cakap macam tu? Ustaz dah beralih jadi ustaz Ameno pulak ke? Setahu saya, skrip pertanyaan macam tu, hanya keluar dari mulut ustaz-ustaz upahan Ameno aje..ustaz dah nak beralih angin ke?'

'Tak ade laah.. Saya cuma tanya macam tu sebab risau lah jugak bila melihatkan calon-calon yang nak mengganti tu..Lain lah kalau yang nak mengganti tu, tokoh berwibawa dan terkenal dengan sifat warak seperti Tuan Guru Haji Abdul Hadi ke, Tok Guru Nik Aziz ke..takdelah saya nak risau!'

Itulah percakapan saya dengan beberapa jemaah surau pada petang semalam. Saya tak dapat nak sembang panjang sebab saya nak pusing-pusing bandar Seremban pulak kerana semata-mata nak cari minyak masak. Bala sungguh negara aku sekarang ni..nak goreng ikan pun susah macam tu sekali.. Apa la pemimpin aku buat kat rumah mereka masing-masing sekarang ni agaknya? Mereka apa susah..stok minyak masak penuh satu almari dapur, siap berjenama luar negara lagi. Tak main la minyak masak cap buruh ni..apatah lagi minyak masak dalam plastik tu.. tak kena la dengan kelas mereka sebagai pemimpin...

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete