Tuesday, March 30, 2010

SAMPAI BILA NAK BERDAKWAH CARA LEMBUT?

Konflik dakwah hari ini berlaku apabila ramai dari kalangan da'ie sendiri tidak tahu apa kaedah yang harus, sunnat dan WAJIB digunakan apabila berhadapan dengan golongan mad'u (sasaran). Kaedah dakwah berbeza dengan berbezanya golongan sasaran serta situasi ketika itu. Kita boleh berlembut (bahkan itulah sebenarnya cara yang paling baik), tapi berlembut sehingga orang dah berani pijak-pijak kepala sendiri, maki hamun macam-macam, itu BANGANG namanya !!

Memandangkan manusia sekarang dah ada banyak jenis, ada yang benar-benar manusia, ada yang nampak macam manusia, tapi perangainya binatang, ada yang macam setan dan paling teruk, ada yang dah jadi setan pun..MAKA apakah satu kaedah yang sama boleh digunakan untuk menghampiri golongan manusia seumpama ini?

Ramai yang mungkin tak setuju dengan pendapat saya. Iyelah..sebab kita dah disogokkan bahawa dakwah paling baik ialah dakwah dengan lembah-lembut dan kata-kata yang cukup manis. Mesti akan ada yang beri hujjah : Sedangkan Nabi MUsa pun, ALLah SWT suruh dakwah dengan kata-kata lunak terhadap Fir'aun.. Nabi Musa tu siapa? Fir'aun tu pulak siapa? Apa hubungan antara Musa dan Fir'aun sebelum Musa dilantik jadi Rasul? Bukankah Fir'aun tu bapak angkat Musa yang memberinya perlindungan, makan minum sejak kecil? Patut ke seorang anak angkat bercakap kurang ajar dengan pak angkat dia sendiri? Cuba kalau Fir'aun tu bukan bapak angkat Musa...

Cara kasar tak sesuai untuk seorang pendakwah..apa maksud kasar ? dan bila boleh kita guna bahasa atau kaedah kasar ni? Zaman Nabi Muhammad dahulu, tak dak ke cara kasar? Apakah Nabi kita berdakwah guna cara lembut sahaja sepanjang hayatnya? Bagaimana dengan kekasaran sahabat rapat baginda, si Umar Al-Khattab RA yang tersohor dengan 'pantang terselih' tu.. Apa-apa je, nak potong leher..silap sikit aje, nak hayunkan pedang..Nabi kita tak marah pun kat Umar! Kenapa? Kerana Nabi tahu bahawa kekerasan juga adalah satu keperluan. Kalau tiada kekerasan, sudah tentu dakwah Nabi tak seberjaya seperti di penghujung hayatnya..

Kata-kata kasar akan terasa kekasarannya apabila kita bercakap di hadapan orang yang hatinya lembut dan biasa bercakap lemah-lembut. Cuba bercakap depan orang samseng..dia takkan terasa pun..kenapa ? Sebab dia sendiri pun dah biasa cakap kasar macam tu.. Sebab itulah saya katakan tadi, nak cakap kasar biarlah kena dengan orangnya..Supaya dia tahu, bahawa bukan dia sorang je boleh berlagak kasar atau samseng..kita pun apa kurangnya..Namun demikian, kalau boleh berlembut dengan orang kasar, itu adalah lebih baik..

No comments:

Post a Comment