Wednesday, March 24, 2010

MASIH MALAS KE SURAU?

Buat sementara waktu ini, penduduk di BWP hanya mempunyai sebuah surau (Surau Al-Hidayah) yang dapat dijadikan sebagai pusat ibadah dan tempat curahan/timbaan ilmu-ilmu agama. Insya'ALlah tidak lama lagi, akan terbina pula sebuah surau di Vila Suria dan pembinaan masjid BWP. (saya tidak pasti yang mana dahulu bakal siap..)

Memang berpatutan benar untuk dibina sebuah masjid, memandangkan penduduk di BWP kini sudah pun menjangkau 600 keluarga (belum termasuk penghuni/pembeli rumah di Seri Pajam yang kini di dalam projek akhir pembinaan). Dan satu perkara yang cukup menarik, boleh dikatakan 99% penghuni BWP adalah MUSLIM!

Pemerhatian yang saya lakukan selama lebih setahun, saya dapati purata kehadiran harian jemaah di Surau Al-Hidayah adalah sekitar 20-30 orang sahaja. Ini bermakna hanya sekitar 5% sahaja penduduk Melayu (yang mengaku Muslim) yang menetap di BWP yang hadir menunaikan kewajipan solat berjemaah di surau kita. Di manakah baki 95% lagi? Di manakah mereka berjemaah solat 5 waktu?

Dalam satu artikel yang saya terjumpa di sebuah masjid di Kota Bharu pada tahun lepas, satu temubual/ kaji selidik dengan beberapa orang penghuni sebuah taman yang seperti BWP ini bertanyakan sebab mereka tidak dapat datang berjemaah di surau. Bermacam-macam alasan rekaan yang cuba diberikan untuk menutupi 'alasan sebenar' mereka ini..

Paling banyak jawapan yang diterima ialah alasan 'sibuk' dan 'tak ada masa'. Pandangan daripada artikel tersebutlah, akhirnya saya keluarkan satu risalah dari Surau (Al-Irsyad-yang telah dihentikan pengedarannya kerana tiada lagi peruntukan dari surau) bagi membidas dan memahamkan golongan ini. Akibatnya, ada yang menuduh saya biadab dan samseng serta 'kurang ilmu' dalam berdakwah. (Memang saya akui bahawa saya ni kurang ilmu. Sesiapa pun tidak ada yang mengaku ilmunya dah lebih..)

Terpelanting dan kecoh!! Mengapa boleh jadi demikian? Iye lah.. ibarat kata pepatah, kalau tidak kerana angin, takkan bendera PAS atas pokok mempelam di hadapan rumah saya (kat kampung-kat BWP belum tumbuh tinggi lagi) tu boleh berkibar dengan gah? Dan kalau bukan kerana angin (ribut kuat) juga, takkanlah bendera BN di atas atap rumah pengerusi JKKK (pun kat kampung saya) boleh tumbang dan menghempap kereta barunya yang dibeli seminggu yang lalu?

Sepatutnya, bila orang dah tulis macam tu, renung-renungkanlah..ini tidak, sibuk nak memaki hamun pulak!! Ada yang beritahu saya bahawa tulisan saya tu KERAS sangat bunyinya..Habis tu? Nak dilembutkan macam biskut mayat terendam dalam air teh o ke? Memanglah uslub dakwah tu perlu dipelbagai-gayakan. Ada masanya kita berlembut dan ada masanya kita berkeras..Cuma masalahnya sekarang, kita dah banyak kali cuba berlembut, tetapi apa hasilnya? Nasihat, ajakan dan pelawaan kita diperlekehkan, diperbodoh-sombongkan dan kadang-kadang terus dibakul-sampahkan sebegitu sahaja..Dan alhamdulillah, rupa-rupanya bila kita tukar gear dakwah kepada gear lebih tinggi, kita gunakan kata-kata dan tulisan beruslubkan inzar (amaran), tup tup berbunyilah juga suara yang selama ini membisu..Bagi saya, ini satu pencapaian yang baik. Ingatkan selama ini, surat-surat edaran saya itu tidak dipedulikan.. Maka tahulah saya bahawa di BWP ini, kalau nak berdakwah, gunalah uslub dakwah yang berbentuk kekerasan..baru ada respon!

Dalam meneruskan usaha menyeru manusia-manusia yang masih tidak sedar-sedar ini (koma dari menjalani kehidupan sebagai hamba ALlah), saya amat berharap agar para ustaz yang berdakwah menggunakan uslub lemah-lembut meneruskan dan mengekalkan uslub tersebut sebagai mengimbangi uslub dakwah yang saya (dan mungkin Al-Fadhil Ust Hj Hishamuddin) lakukan ini.

Ada juga sebahagian penduduk BWP ini yang langsung tak pernah jejak kakinya di surau ini sejak ianya mula digunakan. Setakat tak kenal muka tok imam tu..lagi berlambak benar lah. Agaknya apa yang tersarang di dalam kepala orang-orang seperti ini menyebabkan hatinya begitu menolak untuk melangkah ke surau dan beribadah di dalamnya secara berjemaah? Bapak syaitan kot !!

No comments:

Post a Comment