Monday, September 20, 2010

JALAN LURUS : ADAKAH ALLAH DAH TUNJUKKANNYA KEPADA KITA?

"Wahai Tuhanku, tunjukkanlah aku jalan yang lurus" - demikianlah salah satu doa yang kita sering ucapkan. Bagi mereka yang solat fardhu full 5 kali sehari semalam, jumlah doa tersebut telah dibacanya sebanyak 17 kali. Mengapa sampai begitu kerap kita berdoa memohon daripada ALlah SWT agar ditunjukkannya jalan yang lurus itu? Jawabnya ialah kerana kalau kita tersasar ke jalan susur keluar yang lain, maka sesat dan sengsaralah nasib kita di hari akhirat esok.

Di kalangan kita hari ini - ramai yang berdoa seperti itu, tapi malang seribu kali malang, apabila ALlah SWT tunjukkan kepada mereka jalan yang lurus ( sepertimana yang diminta di dalam doanya ), mereka tetap memilih jalan yang sesat. Mereka lebih suka mengikuti susur kesesatan kerana ianya bertepatan dengan tuntutan nafsu.

Kita yang mendengar cerita ini semuanya rasa pening. Ada jugak ye manusia macam tu? Tiap hari tiap malam minta ditunjukkan jalan yang lurus, tapi bila Tuhan dah tunjuk, alih-alih jalan sesat jugak yang diikutinya..

Antara jalan lurus yang ALLah telah tunjukkan kepada manusia ialah perintah menguruskan kehidupan berlandaskan Quran dan Sunnah. Begitu juga dengan beberapa larangan ( tak banyak mana pun.. ) seperti jangan rasuah, jangan suka tipu atau kelentong rakyat, jangan menyusahkan orang ramai, jangan suka amalkan sikap 'my kronis's first', dan sebagainya lagi. Tapi ..apa yang Tuhan larang, itulah yang dikerjakannya.

Antara jalan lurus yang lain yang mesti dilalui oleh manusia ialah hendaklah mereka mengerjakan solat secara berjemaah, hormati jiran dan orang lain, nasihat-menasihati antara sesama sendiri dan lain-lain lagi. Namun begitu, ada kita buat semua tu? Ada datang ke surau/masjid untuk solat jemaah? Tak ada..

Habis tu? Apa makna kita minta dari ALlah supaya ditunjukkan kita jalan yang lurus tadi tu? Kot nak minta apa-apa, bila ALlah dah bagi, terima dan ikut ajelah.. Jangan nak bersikap huk-hek pulak!

No comments:

Post a Comment