Thursday, October 27, 2011

MENYESAL SELEPAS MATI

Nabi SAW pernah bersabda yang bermaksud : Semua manusia, apabila mati, dia akan menyesal. Yang jahat tu, memang tak payah ceritalah, tapi yang baik pun Nabi kata akan menyesal juga. Kenapa ? Mereka menyesal kerana semasa di dunia dulu, mereka mempunyai banyak peluang untuk menambah pahala, tetapi peluang tersebut dibiarkan berlalu sebegitu sahaja.


Di padang Mahsyar nanti, apabila ALLah menimbang dosa pahala manusia, ada yang meraung-raung kerana mendapati pahalanya sedikit cuma dan tidak dapat membantu melepaskan dirinya daripada Neraka.


Bersempena kehadiran Zulhijjah tidak lama lagi, saya ingin mengajak tuan-tuan untuk kita sama-sama merebut peluang menambah koleksi pahala. Dalam Zulhijjah juga terdapat hari-hari istimewa di mana pahala amalan ibadah yang dilakukan pada hari-hari tersebut akan digandakan oleh ALlah SWT. Mungkin ada antara kita yang tak tahu menahu pun bahawa 10 hari yang pertama di dalam bulan tersebut banyak kelebihannya. Apa yang disarankan olen Nabi SAW, pada 10 hari pertama Zulhijjah, kalau boleh berpuasa sunnat, hendaklah kita kerjakan. Disamping itu, kita di suruh supaya membanyakkan menyebut tahlil, takbir dan tahmid.


WalLahu A'lam !

No comments:

Post a Comment